Padlet som løsningen på min læringsteoretiske problemstilling

Undervisningens organisering

Jeg har valgt at anvende den E-didaktiske overvejelsesmodel, da mener, at det er vigtigt at anvende en model, der er særligt udarbejdet til e-læringsforløb. Modellen sætter fokus på elevernes forudsætninger for at bruge den digitale teknologi, hvilket giver mening i en kontekst, hvor eleverne har meget forskellige it-relaterede kompetencer. Nina Bonderup Dohn og Lars Johnsen gør opmærksom på, at selvom eleverne er vant til at bruge digitale teknologier i deres frivillige sociale aktiviteter (digitalt indfødte), er det ikke ensbetydende med, at de er gode til at bruge teknologierne i en læringssammenhæng. I forbindelse med Padlet kan det var relevant at tale med eleverne om det sprog, de bruger i deres opslag og rette fokus mod professionel og faglig kommunikation. I modellen kan man lave en analyse af det digitale værktøj, man har valgt at arbejde med, så man kan se om det, man ønsker at opnå med sin undervisning.

Før Padlet

Forløbet jeg tager udgangspunkt i er en del af en undervisningsdag, der strækker sig over seks eller syv lektioners undervisning. Inden undervisningen er eleverne blevet bedt om at læse et kapitel i bogen om motivation. Undervisningen starter med, at jeg viser eleverne målet for dagens undervisning og vi taler om, hvad de skal kunne og hvorfor, de skal kunne det.

Mål

Eleven kan anvende viden om faktorer, der kan fremme eller hæmme den pædagogiske målgruppes motivation, til at deltage i pædagogiske aktiviteter.

Sådan arbejder vi på Padlet

Jeg beder eleverne skrive på Padlet, hvilke ting de har oplevet, at børnene ikke ville gøre, selvom de eller deres kollegaer ønskede, at børnene skulle gøre det. Jeg siger højt til eleverne, at de ikke skal have så meget fokus på stavning, da det handler om at dele erfaringer. Når eleverne er færdige med at skrive deres opslag, taler vi opslagene i gennem og jeg beder dem genfortælle, hvad de har skrevet. Eleverne har individuelt skrevet opslag, for at vi fik så mange eksempler som muligt og alle var mest muligt aktive, men de er blevet opfordret til at tale sammen undervejs og søge inspiration i hinandens opslag.

Transfer

Jeg har valgt denne øvelse, for at inddrage elevernes praksiserfaringer, så vi gennem undervisningen kan koble dem til dagens teori. Bjarne Wahlgren beskriver i teksten Transfer mellem uddannelse og arbejde, lavet for nationalt center for kompetenceudvikling, de faktorer der fremmer transfer mellem undervisning og arbejdsplads. Faktorerne kan ses hos lærende, i undervisningen og på arbejdspladsen. Den lærende skal først og fremmest være motiveret for transfer. Ved at gøre eleverne opmærksomme på situationer i deres praktik, hvor de har haft problemer med at få motiveret børnene til at gøre det, de gerne ville have, håber jeg, at eleverne bliver motiveret til at ønske at anvende den viden, der arbejdes med i den pågældende undervisning, fordi de kan se, at det kan løse nogle problemer i deres arbejdsliv. Wahlgren beskriver, hvordan det er vigtigt, at den lærende er bevidst om anvendelsens muligheder for behovsopfyldelse, hvilket er det, jeg ønsker, at eleverne bliver opmærksomme på gennem deres bidrag på Padlet og den senere kobling til dagens teori. Wahlgren beskriver videre, at jo mere klart den lærende kan se behovet for at lære det pågældende, jo mere transfer. Omkring faktorer i undervisningen skriver Wahlgren, at det er vigtigt, at undervisningen indholdsmæssigt og metodisk forholder sig til anvendelsessituationen. I min undervisning betyder det, at det ikke giver mening at tale om motivation uden at inddrage praksiseksempler, hvor motivation er et afgørende element.

Efter Padlet

Efter øvelsen på Padlet, hvor elever har delt deres oplevelser, holder jeg et oplæg om den motivationsteori (nogle af) eleverne har læst om til dagens undervisning. Derudover bliver eleverne introduceret til noget nyere motivationsteori, de fem motivationsorienteringer. Eleverne skal nu vende tilbage til de førnævnte problemstillinger skrevet på Padlet, hvor børnene ikke har villet gøre, som de gerne vil. De skal nu arbejde sammen i grupper, om at løse disse problemstillinger ved hjælp af deres nye viden om motivationsteori. Til sidst samler vi op i klassen og grupperne deler deres løsningsforslag og beskriver, hvordan de vil motivere børnene til at gøre, som de gerne vil have, de skal gøre.

Link til Padlet

 

Kommentarer

Populære opslag