Transferfremmende undervisning

Hvordan sikrer man grænsekrydsning mellem skole og praktik?

Det har altid været vanskeligt at skabe en god og meningsfuld sammenhæng mellem skole og praktik på en erhvervsuddannelse og koden til, hvordan man sikrer transfer eller grænsekrydsning (nyt begreb) er endnu ikke knækket for alvor.


På pædagogisk assistentuddannelse, hvor jeg primært underviser, gør vi en række forskellige ting, hvoraf jeg her vil nævne tre:

Praktikopgaver

Eleverne får praktikopgaver med fra skolen, hvor de i praksis skal arbejde med noget, de teoretisk har arbejdet med på skolen. Underviserne tager opgaverne op i undervisningen efter endt praktik.

Empiriopgaver

Eleverne indsamler empiri i praktikken til brug i en projektopgave, når de kommer tilbage på skolen.

Casearbejde i den daglige undervisning

Vi arbejder med cases, der beskriver virkelige scenarier i vuggestuer, børnehaver og SFO'er og knytter den gennemgåede teori til.

Kommentarer

Populære opslag