Læringsteoretisk problemstilling:
Hvordan får man aktiveret de stille elever i en klassediskussion?
Beskrivelse af læringsaktiviteten
Eleverne skal komme med bud på anerkendende og underkendende svar til en række scenarier, de kan opleve i en daginstitution. Eleverne formulerer i makkerpar deres svar til de forskellige udsagn og skriver dem på padlet. Efter eleverne har arbejdet, ser klassen på svarene på padlet og læreren fremhæver et svar fra hvert makkerpar.
Indholdsdimensionen
Eleverne skal lære forskellen på anerkendende og underkendende kommunikation.
Drivkraftdimensionen
Eleverne kan motiveres af, at øvelsen i sig selv er anerkendende. Alle elever ser deres navn og deres svar på tavlen og alle bliver fremhævet. Eleverne kan også motiveres af, at der bliver lagt mærke til om hvorvidt de har lavet noget eller ej.
Samspilsdimensionen
Eleverne arbejder sammen i makkerpar og som en hel klasse. Eleverne ser andre løsningsforslag og bidrager med deres egne forslag til kommunikationen.
Link til opgaven
https://padlet.com/jobasosusj/fys3wj8e1krd
Kommentarer
Send en kommentar